Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.
Waarom je aan Marketing Automation zou moeten beginnen en wat kan het je opleveren
In dit blog lees je alles over Marketing Automation en waarom je daaraan zou moeten beginnen!
Je hoort het steeds vaker, bedrijven die met marketing automation zijn begonnen of op het punt staan om een marketing automation systeem aan te schaffen. Maar wat kan je er nu precies mee doen? Wanneer heeft het zin om je marketing processen te automatiseren. En, het belangrijkste: wat levert het je op?
Met marketing automation houdt je het online gedrag van klanten/prospects bij en stuur je op basis van dit gedrag automatisch mailingen uit. Zo zorg je ervoor dat personen die nog in de oriënterende fase zitten eerst geholpen worden met informatieve content. Personen die al concreet op zoek zijn naar een oplossing voor hun probleem vertel je juist hoe ze hun probleem het beste kunnen oplossen.
Het opzetten van een leadscoring:
Om het gedrag te monitoren en te meten geef je waardes (punten) aan bepaalde gedragingen. Dat noemen we leadscoring. Welk gedrag hoeveel punten ‘waard’ is, hangt af van jouw funnel. Voorbeelden van gedrag waar je een waarde aan kunt geven:
Samen met sales (of degene die de leads opvolgt) bepaal je vervolgens welke actie past bij welke score. Je spreekt bijvoorbeeld af om altijd bij 100 punten na te bellen of bij 50 punten een e-mail te sturen.
Hoe bouw je een geautomatiseerde flow?
Een ingevuld formulier is meestal het begin van een ‘flow’. Naar aanleiding van het soort ingevuld formulier (denk bijvoorbeeld aan een download van een e-book over een bepaald thema) wordt degene die dit e-book heeft aangevraagd automatisch in een lijst gezet die gekoppeld is aan een geautomatiseerde e-mailreeks over dat onderwerp. Op basis van zijn klikgedrag (en websitebezoek) worden de e-mails die in de flow klaarstaan al dan niet geactiveerd.
Voorbeeld: als iemand een e-book over thema X niet heeft geopend wordt er geen informatie meer over thema X gestuurd. Als iemand het e-book wél opent, ontvangt hij/zij nog een aanvullend blog over thema X met extra informatie. Stel nu dat deze persoon vervolgens ook nog naar je website gaat en een bepaald product en/of dienst bekijkt, dan verstuurt het systeem bijpassende referentiecases of een actiecode. Zo stuur je steeds, afhankelijk van het online gedrag, content die past bij de koopfase waarin de klant zich bevindt.
Marketing & salesproces voorspelbaar maken met data:
Door de data (gegevens) uit de flows slim te koppelen aan leadscoring (zoals hierboven beschreven) kun je het salesproces voorspelbaar maken en beïnvloeden. Doordat je er steeds meer achter komt welke ‘reis’ de klant aflegt en wat zijn informatie behoeften zijn in elke fase van de reis, kun je veel gerichter te werk gaan. Je zorgt ervoor dat je jouw marketing en sales acties afstemt op de aankoopfase van de prospect/klant. Zo zorg je ervoor dat je precies op het goede moment contact zoekt en onderhoudt met de klant.
Wil je zelf binnenkort aan de slag met marketing automation of ben je net begonnen?
Wij helpen je graag op weg door onze ervaring te delen!
Wij werken anders dan andere marketingbureaus. De aanpak die wij kiezen is die van Smarketing!
De smarketing-toolkit is een unieke verzameling van relevante tools, documenten en templates die jou helpen met het verzamelen van kwalitatieve leads.
Leuk, wij maken graag kennis met je!
Copyright © Relevant voor je klant | Website: Pencilblocks | Webdesign: Pencilpoint - creatief in vorm & inhoud