Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.
In dit blog behandelen we de drie vragen die je moet stellen om alle stakeholders te overtuigen van jouw plan om via inbound marketing leads te verzamelen.
In deze blogserie nemen we je mee in de wereld van Smarketing: inbound marketing waarbij de samenwerking tussen marketing en sales jouw organisatie succesvoller maakt. In 10 stappen leer je hoe je zelf kunt beginnen met inbound marketing. Deze keer: What’s in it for me?
Jij wilt, buiten je netwerk om, ook leads kunnen genereren voor het werven van nieuwe klanten. Misschien omdat je een nieuw product op de markt wilt brengen of je nieuwe dienstverlening wilt promoten. Dus jij weet dat online daarin een belangrijke rol speelt, maar waar begin je? Je hebt een slimme koppen-team nodig. Bovendien moeten jouw collega’s er ook zin in krijgen en geloven in deze (lange termijn)-strategie.
In dit blog behandelen we de drie vragen die je moet stellen om alle stakeholders te overtuigen van jouw plan om via inbound marketing leads te verzamelen.
1. Wat willen jullie bereiken met marketing?
Niet ieder bedrijf wil hetzelfde bereiken met inbound marketing. Bedenk goed van tevoren (in samenwerking met sales en de directie) wat jullie doel is:
Ook een combinatie van meerdere doelen is mogelijk. Het is belangrijk om van tevoren goed te bedenken welk doel of welke doelen je willen nastreven. Zo kun je in een later stadium ook beter bepalen welke informatie je daarvoor nodig hebt.
2. Check: hoe zit het nu met de leads?
Als de doelen helder zijn, ga je niet direct als een dolle aan de slag. Eerst is het tijd om de huidige ‘lead-situatie’ in jouw bedrijf in kaart te brengen. Pas als je weet waar je nu staat kun je bepalen wat de beste route is om op je eindbestemming aan te komen.
Maak dus een grondige analyse van de huidige situatie van de leads in de organisatie. Neem in je analyse in ieder geval de volgende punten mee:
Vooral het laatste punt is erg belangrijk! Dat wordt namelijk de ‘Gouden Smarketing KPI’.
3. Van download tot klant, hoeveel leads heb je nodig?
Op basis van de gegevens die je verzameld hebt bij tip 1 en 2, in combinatie met actuele benchmarkcijfers, kun je berekenen hoeveel leads je gemiddeld nodig hebt om een nieuwe klant binnen te halen (of cross- en upselling te doen).
Verwachtingsmanagement is key! Vooraf de verwachtingen met elkaar bespreken helpt je later in de samenwerking bij het creëren van de juiste content of het opvolgen van de leads. Dan weet iedereen namelijk wat het uiteindelijk gaat opleveren.
Betrek sales bij je plannen
Zorg ervoor dat inbound marketing wordt gezien als een gezamenlijk plan. Door samen te werken om de cijfers van de eerste drie tips op een rij te krijgen, krijgt iedereen een beeld wat er te winnen valt.
Vooraf de verwachtingen met elkaar bespreken helpt je later in de samenwerking bij het creëren van de juiste content of het opvolgen van de leads. Dan weet iedereen namelijk wat het uiteindelijk gaat opleveren.
Lees ook: Stap 2 – Wat wil je verkopen en waarom? of download het e-book Trek nieuwe klanten aan! Inbound marketing 10-stappenplan
Wij werken anders dan andere marketingbureaus. De aanpak die wij kiezen is die van Smarketing!
De smarketing-toolkit is een unieke verzameling van relevante tools, documenten en templates die jou helpen met het verzamelen van kwalitatieve leads.
Leuk, wij maken graag kennis met je!
Copyright © Relevant voor je klant | Website: Pencilblocks | Webdesign: Pencilpoint - creatief in vorm & inhoud